Blog Image

Alpinistbloggen - 52 veckor, 52 nyturer

Alpinistbloggen berör

det mesta som har med alpinism och dess olika discipliner att göra: bergsklättring, isklättring, alpin klättring, skidalpinism och randonnéskidåkning. Förhoppningsvis kommer Alpinistbloggen även ge tips och inspiration för träning, utrustning, resor och expeditioner. Följ mig mot mitt mål att göra 52 nyturer på 52 veckor under 2013.

Utmaningen 2013 – 52 nyturer på 52 veckor

2013: 52 veckor, 52 nyturer Posted on 2013-01-07 20:10:33

Jag har gett mig själv en svår men väldigt rolig utmaning för 2013. Jag ska göra 52 nyturer på 52 veckor. Det ska göras på naturliga säkringar på klippa, mixat, is, alpint eller skidalpint (first descent) och jag måste leda minst en av replängderna för att det ska räknas.

Varför? Majoriteten av turerna kommer göras på nya klippor runt Stenungsund, Tjörn och Orust som är min hemmaplan och fler kommer upptäcka potentialen i området.

Jag vill också inspirera fler att kasta föraren och ge sig ut i naturen för att leta linjer och upptäcka charmen med onsight och nyturerer.

Förhoppningsvis kommer jag även träffa en hel del sköna människor längs vägen som vill vara med och dela nyturerna med mig. Om ni är intresserade, tveka inte att höra av er. Jag kommer behöva en hel armé med klättrare för att nå mitt mål!

Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så har jag redan tjuvstartat. Jag ville så gärna få med en isled från området och med tanke på väderleken så kan man inte lita på att isarna kommer vara i form mer under säsongen. Jag ber om ursäkt men hoppas att ni förlåter mig, leden och klippan är trots allt ganska fin 🙂

Nere på insteget efter nyturen Yoyogi Park Onsight från i somras tillsammans med Per Lindberg.



Träning v.1

Träning Posted on 2013-01-07 19:05:20

Den här veckan påbörjade jag ett enkelt fystest för att på månadsbasis stämma av hur min uthållighet, styrka, uthållighetspsyke, spänst och återhämtning ligger till. Jag har en förhoppning att kunna mäta min (o)smidighet och balans också men jag har inte kommit på något konkret sätt att mäta utvecklingen utan har en känsla att det lätt blir lite subjektivt. Gå in på min profil på Funbeat.se om ni vill läsa mer.

Veckans träning

Tis – Månatligt fystest, 60 min.

Tor – Skidalpinism Skurvefjell 8,85 km och 757 höjdmeter, 260 min.

Fre – Skidalpinism 1609 Mörkedalen 6,85 km och 892 höjdmeter, 238 min.

Lör – Pist och liftburen offpiståkning, 300 min.

Totalt: 858 min

Vilopuls: 41 BPM

På väg mot Skurvefjell